Födelsedagsfirande i Frankfurt

Till lunch så åkte jag med jobbarkompisarna till ett italienskt ställe där de pasta, fisk. stekar och pizza. När vi kom till parkeringen var det fullt, enligt oss. Men det tyckte inte en liten äldre herre som vinkade in oss och lät oss parkera in två bilar. Vi satte oss till bords och beställde. Det tog tid, och vi som skulle äta snabbt. Killarna från Koblenz ville till McDonalds, men eftersom varken Anders eller jag hade kontanter så fick vi hitta ett annat alternativ där de tog kort och då hamnade vi här efter tips från en av kollegerna på verkstaden i Offenbach. När väl maten kom smakade den ypperligt. Jag åt fisk och de andra pizza. När vi skulle åka så var även vi inparkerade och den lille mannen kom återigen springandes och mumlade att vi skulle vänta så försvann han. Efter ett par minuter kom damen som ägde volvon som parkerat in oss och flyttade på den och vi kunde åka tillbaks till jobbet igen. Den lille italienaren var en variant av inkastare

När arbetsdagen var över så var det dags för lite firande. Ole och jag åkte till en Therme inne i Frankfurt som heter Titus Therme, bilder finns under Fotogalerie och Saunalandschaft. Det var nog bottenstället av alla jag varit på. Trist och i tre våningar så amn fick springa en massa i trappor, där jag även snavade med mina badtofflor som fastnade i trappsteget. Vi gav oss av efter 3 timmar och åkte tillbakak till hotellet. Vi var ganska hungriga och klockan var kring 22-tiden. Vi beslöt oss för att prova på stället där jobbarkompisarna varit andra kvällen medan vi var på Rhein-Main Therme hela dagen och kvällen. De hade suttit ute i en Biergarten och druckit öl och ätit Schweinhachse ganska sent då det borde vara öppet. Jag ringde en av killarna från Koblenz och han förklarade att vi skulle gå längs med Rhenfloden ca 500 meter så kommer vi dit. Vi chansade och knallade iväg.

Det känndes som vi gick och gick och såg inte skymten av något uteställe med servering. Vi frågade en cyklist som hade stannat till och han visste inte vad vi menade för ställe men att det fanns något eett par hundra meter längre bort. Vi fortsatte och det var attans vad det fanns flygfän längs med stigen vid vattnet. Det var till att hålla mun och ögon i minimalt öppningsläge. Men så till lsut hittade vi ett ställe som var fullpackat med folk ute och något joppi med Audi hade tydligen varit på gång för det plockades undan en scen och en Audibil stod som presentation. det här såg verkligen exklusivt ut och jag som inte ens hade sminkat mig efter bastandet. En klänning hade jag i alla fall på mig. Vi tänkte att vi går in, kosta vad det kostar.

Baren på Gerbermühle

Vi hade hittat rätt ställe Gerbermühle var namnet. Servitören tog emot oss och frågade hur många vi var, två var svaret och han sa att vi fick sätta oss i baren så länge och vänta någon kvart så skulle de fixa plats åt oss.

Jag beställde en caipirinha och Ole något lättare alkoholfritt. Efter tio minuter kom servitören åter och tog med sig våra drinkar och visade oss vår plats. Vi båda beställde en lättare sparrissallad med proscuiotto och medan vi väntade smuttade vi på våra drinkar och njöt av den ljumma sena kvällen. Det var fortfarande mycket folk och klockan var 22:30. Många satt på terassen och många satt även i Biergarten.

Terassen på GerbermühleSå här ser det ut dagtid. Biergarten och terassen ser inte lika mysigt som på kvällen med alla ljus.

Salladen var riktigt god och hade det varit tidigare på kvällen hade jag ätit en Schweinhachse. Men så sent och lägga sig med magen full av kött känndes inte så lockande. Det får bli nästa gång. Till efterrätt åt vi glass med bär och det var så gott så vi satt länge och smuttade på den. När notan kom väntade vi oss en rejäl nota, men den var ganska human och drinkarna hade de bjudit på. Ännu en variant på ”inkastning” känndes det som eftersom det var så sent vi kom och de vill ha så många gäster som möjligt, eller så glömde de bara att ta betalt. Jag tror dock på alternativ nummer ett, det känndes verkligen som de bydde sig om sina gäster och vi kände oss väl uppassade av mycket trevlig personal.

Biergarten på GerbermüleVi promenerade hem strax före midnatt och det var fotfarande en härlig ljummen natt. Väckarklockan ställde vi på 05.20 för i morgon skall vi flyga hem och vi har 13 mil till Frankfurt Hahn-flygplatsen. Flyget går strax efter 09.00 och vi skall lämna hyrbilen innan. Det blir en tung morgon och frukosten öppnar 06.30, när vi egentligen tänkt åka. Men om vi har bilen packad och har checkat ut innan så hinner vi äta en snabb frukost. Hoppas vi kan sova gott de få timmar vi får sova, men det har varit värt det med det trevliga firandet.