Oktobersfest Wiesn i München

Nu äntligen  blev det av med en Oktoberfest-resa med Oles bror Nico och hans sambo Sandra. Vi har pratat om det i flera år innan vi äntligen fick till det. Resan startade den 23 september och efter att vi kommit till hotellet vid 15-tiden så tog vi oss ner till Oktoberfest Wiesn.

Det var packat med folk men fortfarande så att det gick att ta sig fram hyfsat. Vi gick in i tält efter tält för att hitta plats bland de icke bokningsbara platserna men det var svårt. Vi insåg ganska snart att skulle vi ha chans att hitta plats så skulle det vara utomhus. Men det gjorde egentligen ingenting för utomhus var det 25 grader varmt och strålande sol. Kunde inte haft mer tur med vädret. Till slut hittade vi en plats hos Löwenbräu. Vi hamnade bland några tyskar och bakom mig och Ole satt ett gäng redan packade norrmän som satt och schkålade med andra tyskar. Vi åt och drack öl och sjöng glatt ihop med resten av gästerna vid bordet.

Vi beställde in en varsin Maß (1 liters glas) med öl. Till middag blev det sedan en halv grillad kyckling var för Ole och Nico, Käsespätzle för Sandra och en halv grillad anka med semmelknödel för mig. Ankan var kanongod men semmelknödeln var slemmig i konsistensen. Som tur var ankskyn riktigt läcker.
De stängde klockan 23:30 och vi promenerade runt innan dess och köpte på oss ett gäng brända mandlar i olika smaker. De var riktigt goda och de med chili var heta så det brändes gott i munnen. Vi tog några drinkar och ville sedan åka lite spöktåg som avslutning men då hade de redan stängt åkattraktionerna och vi begav oss tillbaka till hotellet. En viss person, ej nämnd, slocknade efter 4 Maß i en garderob i korridoren som gick höger från den som gick vänster till våra rum. En var som en zombie på vägen hem efter 3 Maß och en annan var som en Duracellkanin efter den sista Red Bull med vodka.
Riktigt roligt hade vi och det skulle vara roligt att göra om det igen.