Skadad nerv i handen

Ett par dagar efter nyår så skadade jag mina nerver i handen när jag skulle banka loss en detalj från snöslungan som var trasig och som jag meckade med i garaget. Jag träffade så olyckligt att medianusnerven i handloven blev skadad samt ulnarisnerven som går till armbågen (hur nu det gick till). Efter den olyckan så har jag smärta i handen, domningar och stickningar samt smärtor i fingrarna kopplade till medianusnerven växelvis med fingrarna som är kopplade till ulnarisnerven, smärtor och stickningar i armen upp till armbågen.

Jag går hos sjukgymnast där jag får akupunktur samt gör övningar för att snabba på läkningen av nerverna. Jag hade de första 2 1/2 månaderna en ortos dygnet runt och numera senaste två veckorna bara på natten. Dagtid har det känts bättre sedan jag samtidigt även började äta Voltaren. Men idag så har det varit stickningar, domningar och smärta hela dagen i handen ända upp till armbågen. Skall bli skönt att gå på akupunkturen igen i morgon, jag missade den senaste förra veckan eftersom Aliette var magsjuk. Jag behöver gå 2 gånger per vecka för bästa resultat.

Det är jobbigt att inte kunna träna det jag vill. Power yogan är bara att glömma men Core på boll har jag kommit igång med i måndags förra veckan och även provat på ett pass med Body Pump. När jag körde Body Pump i torsdags så använde jag ett par Mad Max hooks och ett par handledsstöd. Det underlättade väsentligt och jag slapp domningar och smärta då jag inte behövde krama om med händerna kring stången eller hantlarna. Nu har jag en rejäl träningsvärk efter det passet. I onsdags spelade jag inomhusfotboll med killarna på jobbet igen på lunchen. Det var riktigt roligt tills jag sträckte ljumsken eftersom jag inte värmt upp innan. Den här gången var vi sena och de hade börjat spela redan så jag slängde mig in i matchen utan uppvärmning och stretching. Så efter halva tiden gick jag till löpbanden istället och sprang 3 km med korta steg. Det gick hyfsat trots sträckningen. I tisdags sprang jag 2 km efter att jag bokat in mig på löparläger på Gröndal den 8 maj och förrförra onsdagen sprang jag 1 km efter fotbollen. Jag hade inte sprungit sedan före jul så min puls i onsdags förrförra veckan låg vid 9 km/h på över 170 och i onsdags förra veckan så hade jag en puls på 177 vid 12 km/h. Jösses vilken eländig kondition. Det måste fixas till Scaniamilen men först och främst till löparlägret.

Löparläger – vässa din form!

Vill du klara Stockholm Maraton på 3 timmar, springa Lidingöloppet eller är ditt mål att ta dig runt femkilometersslingan?

Ta chansen och vässa formen – anmäl dig till vårens löparläger!

Malin Ewerlöf-Krepp

Två träningspass med Malin Ewerlöf-Krepp, en av Sveriges främsta löpare med EM-medalj, svenska rekord och vinst i Lidingöloppet på meritlistan.

Två föreläsningar – Bästa maten för löpträning med en av Axa Sports Clubs dietister som under många år har jobbat med kostrådgivning för elitidrottare samt föreläsning med Malin Ewerlöf-Krepp om löpning, löpteknik, om att sätta mål och att nå dem.

Lunch och mellanmål lagat av OS-kocken Pelle Lindius

När: Lördag 8 maj kl. 9-16
Var: Gröndal Hälsocenter, Tvetavägen, Södertälje
Pris för dig som Scaniaanställd: 100 kronor,  kontant betalning på Gröndal
Medtag: Ombyte

Anmälan är bindande och du gör den på Gröndal senast 8/4

Max  20 st  först till kvarn gäller.

Varmt välkommen till en inspirerande dag!

2 reaktion på “Skadad nerv i handen”

  1. Helt klart Tobias. Häftigt med en klassiker blan meriterna. Jag är själv så lycklig nu att jag kan träna utan oro för permanenta skador och har heller inga smärtor längre. Löparlägret med Malin var både en inspiration men samtidigt dök det upp nya prolem, överansträngningsastma… Jag fick sådan panik när jag inte kunde andas, skall det aldrig ta slut? Jag fick bricanyl av läkaren och nu kan jag faktiuskt springa igen, underbart. Fast i dagsläget är det medt Nordic Walking med mycket backträning i terräng, och det gör susen för konditionen och musklerna. Det är en ny träningsform jag gillar skarpt men även gett mig en jobbig muskelbristning i vaden som äntligen förra veckan hade blivit bättre.
    Jag är även tillbaka med poweryoga och tänkte sätta igång med core med boll också men nu kör de bara kvällspass och då är det tight med tid att få till det med barnens aktiviteter också. En annan sak som jag sedan många år velat lära mig det är att crawla. Sonen är riktigt duktig, tävlingssimmar, och dottern är snart där hon med. Då måste ju även jag hänga på så jag går nu en nybörjar kurs i crawl, för vuxna. Väldigt utmanande och svårt men samtidigt riktigt roligt. Mitt första mål för nästa år när det gäller löpning är nog Scaniamilen och slå min tidigare tid på 5 km som jag hade på Järnaloppet.

    Jag kikade in på din blogg Tobias online och fastnade där. När det finns mer tid så skall jag fortsätta genom inläggen, jag har redan hunnit igenom en del :-)

  2. Själv tog jag en svensk klassiker 2006. Träningen känns lite mer meningsfull om man har något mål såsom att klara Vätternrundan eller att helt enkelt att ta alla lopp och klara en svensk klassiker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>